[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Hvordan velge objekter!
On Thu, 3 Dec 1998, Anders Reggestad wrote:
> Et eksempel: et sverd er et abstrakt objekt som består av sverdblad og
> håndtak. Sverdbladet har en aksjon "Slip sverdblad". og sverdet har
> aksjonen "Bruk_sverd". Når sverdbladet velges må også aksjonen
> "Bruk_sverd" være i liste som gis brukeren. Men hvis dette sverdet ligger
> på et båtdekk så tipper jeg at vi ikke ønsker å inkludere aksjonene til
> båten, så det må være en mekanisme for å fortelle hvor langt opp i
> hirarkiet vi skal søke etter aksjoner. Kansje ønsker vi at enkelte typer
> aksjoner skal det søkes etter lengre en andre, noe som gjør at vi må ha en
> form for maske metode for å bestemme hvilke aksjoner som skal inkluderes.
>
> Dette var vel bare en annen måte å si det som resten av mailen beskriver
> som et problem!
>
Vi kan alltids legge inn en peker 'jeg er en del av X' i hvert
delobjekt. Bladet peker paa sverdet som helhet, sverdet som helhet peker
ikke paa noe. Eller : finger peker paa arm som peker paa person som
ikke peker paa noe. Da kan du vel grave deg bakover til du naar den
udefinerte pekeren og saa presentere alle de valg du har kommet fram til
saa langt. Vi kan ogsaa legge opp til litt bruk av tastatur.. shift alt og
control er fine for aa hinte om at en vil noe spesielt. La oss si at
default er at en faar opp valg for hovedobjektet, det vil si det som ikke
har definert noen peker videre. Dersom en holder nede <control>, saa kan
hvert museklikk bringe deg ett sted oppover i kjeden. klikk : finger,
klikk : arm, klikk : person. Dette kan fort bli litt slitsomt for objekter
som er i bevegelse, men det problemet har en jo i alle fall. Dessuten er
det vel ikke saa ofte en oensker aa peke spesifikt paa tommelen til en
flyvende hoppelopp.
Ellers mener jeg at Tore snakket litt om problemene med at en ikke alltid
oensker aa vise spilleren si hva en kan gjoere med et objekt. Veien du
snakker til er vel ikke ment aa skulle informere om at den faktisk kan
snakkes til. I saa fall kan en jo lage en slags alternativ meny der en har
mulighet til aa velge stort sett hva som helst, enten det gir mening eller
ikke. Alternativt kan vi basere oss paa at den typen obskure skjulte
kommandoer maa gis ved hjelp av et tekstvindu.
Sigmund.