[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: World Server Events
On Tue, 20 Apr 1999, Anders Reggestad wrote:
>
> Tror ikke vi har diskutert Events så mye. Når et objekt flytter seg fra en
> celle til en annet er det ikke da ønsklig at både cellen og objektet får
> besked om dette. Ville det ikke være naturlig å legge generering av disse
> eventene i World Server?
>
> Hvordan skal vi gjøre det med traps? Områder som vi ønsker skal utløse
> spesielle ting. Skal dette være objekter i worldSrv som genererer events
> som sendes til pvvmudserveren og oversettes der til å kalle riktige
> funksjoner i riktige objekter.
>
Det som gjoeres i LP mudliben er at funksjonen init() kalles i rubbel og
bit (i det aktuelle rommet) i det oeyeblikket et objekt kommer inn i et
rom. I tillegg har en paa Viking hooks som kalles naar en ting forlater et
rom mm.
Init varianten er en mulighet for oss. En annen er at vi gjoer hele greia
om til en hook. Da kan alle ting som vil ha info faa det uten alt for mye
overhead. Hvordan disse hookene skal haandteres griper vel litt inn i den
diskusjonen vi hadde rundt implementasjonen av scriptspraaket. Det er helt
klart at driverdelen av systemet maa generere en eller annen beskjed.
Denne maa saa fanges opp av et hook system som i sin tur kaller de
registrerte kodesnuttene. Akkurat hva dette hook systemet er implementert
i og hvor det ligger er litt uklart for meg foreloepig. Det blir vel en
del av den abstraksjonen vi la opp til mellom driver og scriptspraak.
Vil vi trenge aa kalle annen kode (AI kode mm.) enn scriptkode ved slike
hendelser ? I saa fall maa et eventuelt hooksystem vaere i stand til aa
kalle denne typen funksjonspekere eller hva det blir. AIene staar i det
hele tatt for meg som ett av de graaeste feltene framover.
Sigmund.