Alfa Romeo GTV 2.0 fra 1987 - en hobby

Alfa Romeo GTV 2.0 1987-modell. Innkjoept i god tid til aa bli bursdagspresang til meg selv, 23. mai 1995. Umiddelbart aapnet, men formelt overrakt meg selv den 25. samme maaned.

Utfoert arbeid paa bilen min.

Da jeg kjoepte bilen var den ikke i 100% god stand. Foerst og fremst var det irriterende at knapt noen av lysene virket, og at heller ikke doerlaasene virket gjorde det noe utrygt aa parkere bilen paa offentlig vei. Min gode venn Thor Humerfelt hjalp meg med aa fixe lykter og den venstre doerlaasen, og da hadde jeg faatt nok selvtillit til aa demontere resten av laasesylindrene selv. (Egentlig har man jo ingenting aa tape paa aa demontere noe som ikke virker...) Siden har de fungert perfekt, baade i regn og frost. Laasene altsaa. Lyktene er en helt annen historie, og den kommer naa.

Alle som hoster paa film, lider av en doedelig sykdom.

Min gode venn Runar Boe kom med denne paastanden da den videre historien ble kjent. Lysene fortsatte aa fuske, det samme var tilfelle med vindusspylere og enkelte andre elektriske finesser som vinduer, speil og instrumenter. Sammen med at bilens forrige eier hadde glemt aa skru paa oljepaafyllingslokket, slik at motorrommet var gjennomtrukket med motorolje, var dette en doedelig kombinajson for bilen. Ca en maaned etter at jeg kjoepte den, tok det fyr i det elektriske anlegget i motorrommet, og det meste brant godt. Vi fikk slukket med pulverapparat etterhvert som naboer kom til, men bilen var ikke akkurat kjoerbar etterpaa.

Feil verksted. Bilen blir slept til Alfasenteret i Oslo, der en lang og amatoermessig prosess blir paabegynt. Cowboyene faar innpaa 60000 kr av Gjensidige og over 6000 kroner av meg for aa forsoeke aa reparere bilen, og resultatet kan kun betegnes som middelmaadig. Lakken flasser og rusten bobler frem i sprekker og plateskjoeter, og mange komponenter var av mindreverdig kvalitet. Blant annet pluggledninger. 3 maaneder brukte de paa foerste forsoek - hele sommeren. Neste gang den var inne (reklamasjon) brukte de bare en maaned, men da nektet de til gjengjeld aa gjoere noe arbeid. Fortsatt er det brannskadete ledninger og koblingsbokser i motorrommet, og rusten gadd de ikke aa gjoere noe med.

Lekkasje i bagasjerommet Det har vaert et tilbakevendende problem i sommer. Fukt i bagasjerommet. Ikke saerlig morsomt, men heller ikke saa lett aa finne ut av. Foerste mistenkte var takluken. Men etter at jeg hadde lokalisert alle dreneringsslangene, viste det seg at alle var tette og munnet ut under bilen. Etter endel forsoek viste det seg ogsaa at et av de foerste stedene det ble vaatt var paa undersiden av hattehyllen rett bak baksetene. Oversiden var alltid toerr, saa det kunne ikke dryppe fra taket eller fra oversiden av bakluken. (Den var ogsaa toerr oeverst.)

Teppe og sidepolstring ble fjernet fra bagasjerommet, men mye klokere ble jeg ikke. Men etter endel vanning og toerking ble det tydelig at det ogsaa rant vann inn ved baklukepakningen, ved venstre baklykt og bak stoetfangeren (veldig lite). Videre rant det vann inn rundt bakvinduet, paa flere steder. Dette hoeres jo mye ut, men det var mer. Ingen av disse lekkasjene kunne forklare at det ble vaatt under hattehyllen. Det ble det nemlig foer noe kunne rekke aa fordampe.

Silikon ble brukt til aa tette rundt bak- og sidevinduene. Det hjalp noe, men ikke helt. Faar bruke det mot staalet ogsaa.

Rust. Lekkasjen rundt bakdoeren var noe mer arbeidssom. For da jeg tok av listen oppdaget jeg: Rust. Faktisk saa mye at det ikke var noe aa sette listen tilbake paa. Da var det ingen annen utvei enn aa finne en behjelpelig nabo (type god) med sveiseapparat og erfaring. Begge hjoernene ble nylaget, grunnet og lakkert. Dessverre var det for kaldt for sparkelet, saa jeg faar vel pusse det ned til sommeren. Men tett ble det. Annen innvendig rust ble behandlet med 'RustBjoern', som visstnok skal hindre videre rusting paa en stund.

Luft Ventilasjonen paa GTV er ikke spesielt god. Ihvertfall ikke i forhold til troendersk klima. Etter aa ha lest i et gammelt Alfa-nytt, er luftehullene bakerst i coupe'en boret opp til en noe stoerre diameter, uten at det synes paa platene. Arealet oeker jo som kjent med kvadratet av diameteren, saa en oekning med 1 mm er jo en ganske kraftig forbedring. Saerlig paa det effektive arealet, ettersom grenseskikt og denslags gir ganske hoey motstand gjennom saa smaa hull.

Videre planer Fra Alfa Rosso i Sverige har jeg bestilt nye vindusstolper en ny girmansjett og noen plugger. NAF-test er booket til fredagen


Sist oppdatert i oktober 1997 av arnehoeg@stud.ntnu.no