background image
117
Teknologiens Fravær
Kapittel 4: Teknologi for alle
I tillegg til desse spørsmåla, lurte vi på korleis ulike eigenskapar ved toalettpapiret
påverka folk i valet av toalettpapir. Svara kan brukast til å velje utforming, kvalitet og
type på toalettpapiret som skal brukast. Eigenskapane vi bad om at deltakarane i
undersøkinga vurderte, var:
· Pris
· Kvalitet (dvs. kor mjukt papiret er)
· Utsjånad
· Miljøomsyn
· Papirmengd
I tillegg tok vi med eit felt der deltakarane kunne skrive kommentarar til
undersøkinga eller idear som dei måtte ha.
Resultater fra spørreundersøkelse
Totalt var det 239 som svarte på undersøkelsen vår, hvorav 54 % var menn og 46 %
var kvinner. Av de 239 spurte var 85 % i alderen 20-29 år. Årsaken til dette er at vi
sendte ut link til spørreundersøkelsen per e-post og de e-postlistene vi kjenner til er i
tilknytning til venner og bekjente. Gruppemedlemmene i denne gruppen er også i
alderen 20-29 år, og det er derfor naturlig at de fleste av de spurte tilhører samme
aldersgruppe. Det var kun én person over 60 år som deltok på spørreundersøkelsen.
Dette kan ha flere årsaker. Det ene kan være at vi ikke hadde god nok tid til å
markedsføre undersøkelsen for eldre aldersgrupper. Det andre kan være at de eldre
aldersgruppene har liten eller ingen erfaring med bruk av Internet. Det er heller ikke
så mange under 20 år som har deltatt på undersøkelsen vår.
Vi har her kun valgt å belyse de resultatene vi mener er relevante for vår
oppgave, men alle resultatene finnes i vedlegg 3.
Undersøkelsen viser at 58 % av de spurte bruker matpapir. Det er 52 % av de
spurte som sjelden eller aldri bruker mellomleggspapir. Vi valgte derfor å gå videre
med matpapir og ikke mellomleggspapir i vår realiseringsplan.
Totalt var det kun 16 % som trodde at trykk på matpapir var farlig for maten, 50
% trodde ikke det og de resterende 34 % visste ikke. På bakgrunn av dette resultatet,
er det mulig å realisere trykk av teasere på matpapir.
78 % av de spurte har ingen motforestilling mot å kjøpe matpapir med trykk på.
36 % av disse har ingen motforestillinger så lenge dette matpapiret er billigere enn
andre matpapirprodukter (se figur 3).
Figur 3: Kakediagram av resultater.
Ville du ha hatt motforestillinger til å kjøpe
matpapir med trykk på?
22 %
19 %
36 %
23 %
Ja, uansett
Ikke hvis det står
noe interessant
Ikke hvis det er
billigere
Nei, uansett ikke