Av Tore
Gjerstad. Publisert i den nå døde hyperlenken
http://www.stud.hioslo.no:80/~larso/feature/tore1.htm
Slik har Gert Nygårdshaug ofte opplevd Brasil. Nå sitter han i
et regngrått eternitthus i
jordbærlandet Lier med en rastløs treåring fri fra syk dagmamma.
I går ble den andre barneboka hans lansert, for en måned siden
kom den siste romanen, Himmelblomsttreets Muligheter ut i
billigutgave. Men ingenting selger. Han har skrevet bøker i
tretti år uten å se tilbake på en eneste opplagssuksess. Den
første novellesamlingen, Solfiolinen (1981), har solgt mer enn
Himmelblomsttreet som Aftenpostens anmelder kåret til årets
norske roman i fjor.
- Det er helt vanvittig, og det skyldes framveksten av
bokklubbene. Vi er en håndfull forfattere i Norge som er
etablert, har mottatt priser og jævlig gode kritikker uten at
vi er blitt bokklubbforfattere. Det gjør at 300 000 lesere
ledes bort fra mine bøker. - Bitter og misforstått? - Nei, men
det er beklagelig, fordi jeg trenger en bedre økonomi for å
bruke tilstrekkelig tid på en bok. Jeg føler ofte at jeg driver
rovdrift på meg selv og familien min ved å presse fram ting
jævlig fort. Motgang er ikke vondt, men det skal ikke være slik
at den sliter helsa og livsgleden av deg.
- Gjør den det?
- Ja, jeg føler ofte det.
Seksten bøker på seksten år er beviset på den hektiske
skrivingen for å tjene penger. Han har solgt 30 000 bøker i
Russland og fått 1800 kroner igjen for det. I 1982 tok han seg
råd til å leve som forfatter på heltid. Da hadde han som
snekker pusset opp Rodeløkka innvendig og utvendig,
sosialarbeidet seg gjennom Uteseksjonens Oslo og tatt sine fag
på Blindern.
- Venter du fortsatt på den store bestselgeren?
- Ja, jeg skriver hver bok som om det skal bli en suksess. Jeg
er nødt til å ha et positivt utgangspunkt. Ellers er det bare å
vente på en bokklubbutgivelse, sier Gert med et flir. I
mellomtiden skriver han en ny og større roman. I sjanger vil
den ligne Himmelblomsttreet og Mengele Zoo. Da kan vi vente oss
en reise til en regnskog som blir hugget ned av beregnende
multinasjonale selskaper, til indianere og språk som utryddes
og historien om hvordan noen kjemper i mot. Slik som Mino og
vennene hans i Mengele Zoo. Med nøye utpønskete
terroristaksjoner farer de over den vestlige verden for å ta
livet av sjefene for selskapene som raserer regnskogen. Dyppet
i jungelens egen gift flyr pilene mot tømmermagnater og
gruveeiere. Hele Verdensbankens direksjon omkommer av Minos
giftgassballonger i toppetasjen på et tysk hotell.
- Jeg forsvarer økoterrorismen i Mengele Zoo fordi den redder
flere menneskeliv enn den tar. Husk at jeg er født i Norge og
ikke har opplevd det Mino har gjort. Men hvis jeg hadde funnet
foreldrene mine i en blodpøl da jeg var ti år gammel slik Mino
gjorde, ville moralen min ha vært annerledes enn den er nå. Da
ville jeg også ganske sikkert ha sendt giftballonger opp i
Verdensbankens lokaler.
Lavmælt snakker Gert om Sør-Amerikas tragedie. Etter en piperens går
forsvaret for økoterrorisme mer over til forståelse uten at budskapet
svekkes.
- Jeg vet ikke om det er en riktig vei å gå engang. Jeg har
møtt mange Minoer i Sør-Amerika, men de har ikke hatt penger
til å gjennomføre planene sine. Derfor utstyrer jeg min Mino
med gullbarrer. - Du bare venter på at økoterrorismen skal slå
til mot Vesten? - Ja, jeg forventer at det dukker opp grupper
som bruker helt andre midler enn de som har vært brukt til
nå. Med den rovdriften og utbyttinga som skjer i u-land, og
kanskje spesielt i Sør-Amerikas regnskoger, vil det ikke
forundre meg.
- Og da stiller du opp?
- Det vil være bra hvis de klarer å fokusere på tragedien der
borte. Jeg ser på det som skjer i regnskogene som den største
tragedien som ha rammet oss, fordi vi aldri får tilbake de
indianerstammer, språk og arter som blir utryddet.
Stemmen er mer sår enn forbannet. Erfaringene som ligger bak
bøkene klorer seg bedre fast enn det man kan lese seg til. Det
var likevel ikke i Amazonas den politiske oppvåkningen
skjedde. Samtidig med at Aschehoug lanserer en tyve-årig
tynsetgutts tynne diktsamling slår gutten seg ned på
Blindern. Epoken er seint sekstitall.
- For meg var AKP helt naturlig. I svært umoden alder vinglet
jeg såvidt innom Unge Høyre, og på gymnaset var jeg med på å
starte Tynset SF. Begge foreldrene mine, særlig mor, var svært
politisk bevisste småkårsfolk. På Blindern valgte jeg
AKP-leiren, og det morsomme var at mor ble politisk vekket på
samme tid som meg. Vi reiste begge på Rød Front-leir.
- Og i dag?
- Jeg står på venstresida, ja særlig langt til venstre, jeg vil
si meget langt til venstre. Jeg definerer meg som
kommunist.
Gert forteller om grundige diskusjoner, feedback på egne
meninger, om å lære seg a tenke dialektisk. vitenskapelig,
utvikling av tankeapparatet. På alle måter ei fin tid for Gert
som ikke skjønner hvor de har vært hen, de som nå klager over
tapt ungdom i partiet. - Brønnpissere! kaller jeg dem. Jeg har
aldri blitt undertrykt av partiet, som mange andre har påstått
de har vært. Jeg proletariserte meg, og det av fri
vilje. Svært mange av ml'erne som ikke hadde proletær bakgrunn
fikk ideologien bare inn med teorien. Det er kanskje de som i
dag angrer mest på det de gjorde.
Bakgrunnen for den politiske bevisstheten kan lett
spores. Slitte billigutgaver av de marxistiske klassikerne i
skrivestua er bare det synlige bevis. Langt viktigere er det
som gnager på knoken.
- Jeg er fra et lite småbruk, og i en viss periode på seksti-
og syttitallet var det mye dritt som skjedde på
landsbygda. Rasjonalisering som førte til at småbruk ble
nedlagt, fraflytning og elendighet. Det resulterte i at vår
gård gikk konkurs, og foreldrene mine måtte flytte. Naboene
kastet seg som gribber over jordstykkene etter hvert som
gårdene var truet. Det er klart det har forsterket meningene
mine.
- Så mye at du i et dikt fra 1979 sier: "Jeg tenker på
frigjøring, jeg tenker på Pol Pot"?
- Hø, hø. Det diktet der skrev jeg som en ren provokasjon til
en tidligere leder for Kampuchea-komiteen som plutselig skiftet
side. Men for å ta Pol Pot. Jeg forsvarer ikke han, men jeg
forsvarer heller ikke det syn at tre millioner hodeskaller er
Pol Pots verk alene, når vi vet at amerikanerne teppebombet
landet i fire år. Han slåss jo tross alt mot imperialismen selv
om det kanskje bare blir en biting i forhold til alt det
negative han gjorde. Det er jævlig mange som blir sinte når de
leser det diktet, humrer Gert. Hvis han og Pol Pot møttes hadde
de i hvert fall hatt en felles interesse i døden. For groteske
avlivingsmetoder er det ikke bare den kampucheanske
frigjøringslederen som står for. Det gjør Gert også, riktignok
bare i skrift. Krimhelten Fredric Drum avslører mordere som har
halshogd, syrebadet, vindruknet og vepsestukket sine offer til
leserne sitter igjen med spørsmålet: Er dette mulig?
- Virkeligheten er mye verre enn det jeg klarer å dikte
opp. Det er en intellektuell utfordring å finne på et
skikkelig plott i krimbøkene, og døden er en viktig del av
historien. Jeg bruker helt riktige ting til et visst punkt før
jeg går over til fabulering, men også der skal det være mest
mulig realistisk. Leseren skal tro at det kan være sånn.
- Som å spise seg selv slik personen i Nullpluss gjør?
Det er like mulig å spise seg selv som at svarte hull
eksisterer.
- Men ikke særlig fristende?
- Jeg vil ikke
avvise det før noen har gjort det. Å spise andre er det jo
mange som har gjort, men det spørs hvor langt du kan drive
det med deg selv.
- Hvor langt tror du?
- Det har jeg tenkt en del på. Beina burde gå greit, så armene
til slutt pluss litt av flesket her på sida, sier Gert og
peker på den potensielle matkilden.
- Tragedien til personen i boka er at han blir forelska da han
bare har 28 kilo igjen. Men altså, dette er jo bare et bilde
på det som skjer i universet.
I stua skjer det utrolige at treåringen Hans Jørgen sovner
midt på stuegolvet etter å ha mast om oppmerksomhet i en
time. Gert bøyer seg ned og hvisker at nå går pappa i
arbeidsrommet med journalisten. Ikke en Iyd til svar.
Skrivestua er et stabbur trukket med grå
eternittplater. Pappeskene etter den nylig utpakkete pc'en
ruver i gangen. Det er likevel ikke skjerm og tastatur som er
det viktigste for Gerts arbeidsrom. I hjørnet står treskapet
med sommerfuglsamlingen. Ut trekker han stolt skuffer med
dypblå morphoer med vingespenn som ørner, sommersøte
sitronsommerfugler små som veps og svalehaler like sjeldne som
forfattere i Lier.
Jeg måtte lære sommerfuglsamling siden Mino gjorde det. Ellers
kunne jeg ikke skrive like godt. Dessuten er det en utmerket
måte å bli godtatt av indianerne på. Andre har han litt
vanskeligere for å komme inn på. For to år siden ble han ranet
og deretter skutt da han var på stoffjakt til sin siste roman
i Brasils regnskog.
- Jeg er blitt ranet mange ganger, men ikke skutt før. Jeg
fikk kasta meg ned da jeg så at de hadde tenkt å skyte. Derfor
traff de meg her på leggen, et helt perfekt sted når jeg først
skulle bli skutt.
- Du vil kanskje anbefale studenter med ferske studielån å dra
til Sør-Amerikas jungel for å bli ranet?
- Ja, det vil jeg. Poenget er å unngå å ha for mye penger på
seg.
Med forfatterens nåværende boksalg ser ikke det ut til å bli
noe problem. Mye kan imidlertid skje. For eksempel at et
påbegynt filmprosjekt som involverer Lars von Trier, Aki
Kaurismäki og Nils Gaup blir realisert. På noen korte
avisdager kan en filmsuksess utløse et pent salg for Norges
anerkjente, men ennå ikke gjenkjente forfatter. Da vil han
endelig ha råd til å kjøpe en dyr god rødvin som bare
romanfiguren og gourmeten Fredric Drum har hatt muligheten til
å nyte. Inntil da får det bli Senor. Med skrukork.
|