«DSB foreslår å oppheve rullebrettforskriften. Årsaken er at de viktigste kravene dekkes i annet regelverk slik at det ikke er behov for en egen forskrift om rullebrett.
DSB anser at produktkontrolloven, internkontrollforskriften, leketøyforskriften og nyere standarder på området for leketøy og sportsutstyr gir tilstrekkelige sikkerhetskrav for ikke-motoriserte rullebrett. Motoriserte rullebrett er omfattet av vegtrafikkloven. Vurderingen av å oppheve forskriften inngår i arbeidet med DSBs regelverksforenkling hvor formålet blant annet er økt brukervennlighet ved reduksjon i antall krav og forskrifter.»
(Publisert 21. januar 2010. Høringsfristen var 15. april 2010.)
Tilhørende dokumenter:
Høring
- Forslag om oppheving av forskrift om rullebrett [PDF] |
[lokal fil] (12.01.2010)
Liste over høringsinstanser [PDF] | [lokal fil]
Brev av 25. februar 2008 til Vegdirektoratet [PDF]: Vurdering av forskrift 1989-05-03 nr. 340 om rullebrett § 2 – rullebrett som blir drevet med motor | [lokal fil] (25.02.2008)
Brev av 25. mars 2008 fra Vegdirektoratet [tiff]: Rullebrett som blir drevet med motor (go-ped) – vurdering av forskrift 1989-05-03 nr 340 om rullebrett § 2 | [lokal fil] [PDF] (25.03.2008)
Dokumenter:
Høringsbrev:
Forslag om oppheving av forskrift om rullebrett [PDF] (26.05.2016,
høringsfrist 07.07.2016) [lokal fil]
Høringsnotat:
Høring – forslag om oppheving av forskrift om rullebrett [PDF] [lokal fil]
Tidligere
høringsnotat datert 04.12.2009 (Høring – Forslag om oppheving av
forskrift 1989.05.03 nr. 340 om rullebret; 04.12.2009) [PDF] [lokal fil]
Liste
over høringsinstanser [PDF] [lokal
fil]
I høringsnotatet uttales det blant annet:
«Ved forrige høring hadde [Samferdselsdepartementet] (SD) innsigelser til forslaget om opphevelse, fordi forbudet mot produksjon, import, markedsføring, omsetting og bruk av motoriserte rullebrett som oppstilles i forskriftens § 2 følgelig også ville bli opphevet.
SD anførte at en omsetningsregulering gjør at man unngår de usikkerhetsmomenter som kan skapes hos publikum ved at det er forbudt å bruke en vare som lovlig kan omsettes, og hvor informasjonen fra selgerne kan være mer eller mindre veiledende.
DSB valgte blant annet av disse hensyn å avvente opphevelsen av forskrift om rullebrett.
Utviklingen har imidlertid medført at det nå har kommet en stor økning i ulike kjøretøy beregnet for transport av [én] person på markedet. Fra 1. juli 2014 ble det tillatt å kjøre selvbalanserende kjøretøy (for eksempel Segway) i Norge. Samferdselsdepartementet har på bakgrunn av utviklingen nå sagt seg enige i at hovedformålene bak forskrift om rullebrett er ivaretatt gjennom vegtrafikklovgivningen og produktkontrolloven. Samferdselsdepartementet viser også til at Vegdirektoratet planlegger et utredningsarbeid med sikte på en helhetlig og konsistent regulering av kjøretøy som på grunn av hastighet og størrelse er naturlig å likestille, og at regelverket vil bli ytterligere klarlagt når Vegdirektoratet har foretatt dette utredningsarbeidet.»
Rullebrettforskriften § 2 lød: «Det er forbudt å produsere, importere, markedsføre, omsette og bruke rullebrett som blir drevet med motor.»
Forskrift om oppheving av forskrift om rullebrett (forskrift 4. aug. 2016 nr. 952):
Hjemmel: Fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap 4. august 2016 med hjemmel i lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) § 4, jf. delegeringsvedtak 1. september 2003 nr. 1161.
I
Forskrift 3. mai 1989 nr. 340 om rullebrett oppheves.
II
Denne forskriften trer i kraft straks.