[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: User commands?
> Logisk nivå
> ----------------
> Hvilke bruker kommandoer skal vi ha? Dvs ikke hvilke taster vi skal trykke
> men hvilke logiske kommandor.
Uansett hva en velger aa ta med, boer det vaere lagt opp til at en del
ting kan automatiseres fra spillerens side slik en kan det i dagens MUDs.
Ikke gjennom en klient som kjenner igjen moenster i linjer av tekst, men
snarere gjennom at en bruker kan faa lov til aa gjoere noe enkel
omprogrammering av sin egen spiller.
I prinsippet burde det ikke vaere saa viktig hvilke taster som brukes til
hva. Dersom klienten bare faar vite av serveren hva spilleren faktisk er i
stand til aa gjoere, saa burde dette kunne overstyres av klienten. Men et
saklig default forslag til bindinger er nok ikke saa dumt.
Dersom folk synes mitt "Diablo-forslag" har noe for seg, vil det vel vaere
naturlig aa legge til muligheter til mus-dillemikk :) Hvis klienten vet
hva en spiller kan gjoere, hva slags objekter han kan gjoere det med og
hva slags objekt han akkurat har klikket paa, skulle det vaere mulig aa
komme opp med et sett forslag til hva det er spilleren oensker aa gjoere.
Etter hva jeg forsto fra en eller annen FAQ er det trivielt for et program
i OpenGL aa finne ut hvilket objekt det har blitt klikket paa med musa,
andre som kan mer (jeg kan nesten ingenting) om OpenGL kan sikkert
bekrefte eller avkrefte dette. (Her nevner jeg GL uten engang aa vite om
det er noe en har tenkt paa aa bruke, haaper nok engang jeg ikke traakker
paa altfor mange taer :)
> Skal brukerkommandoene skrives inne på en kommandolinje med tekst eller
> skal vi basere oss på div menyløsninger ev kryptiske kombinasjoner av
> tastetrykk?
Baade og, vil jeg si. Saa lenge klienten sender serveren informasjon om
handlinger snarere enn direkte bruker-input, er det bare aa legge til mer
funksjonalitet i klienten. I tillegg tar en bort noe last fra serveren ved
at kommandolinje ikke trenger aa parses, og at et minimum av informasjon
overfoeres.
> Eller skal vi prøve å få til en klikk og dra interface?
Klikk og dra burde vaere bra dersom en vil gjoere "noe" paa et objekt med
et annet objekt. I foerste omgang er det kanskje ikke vits i aa ta det
med, men det kunne selvsagt implementeres etterhvert.
> Hvordan skal en bevege seg rundt?
Mus/piler/egendefinerte bevegelseskommandoer
> Starte en kamp?
Jeg tror vi trenger litt diskusjon om hvordan dynamikken i en gruppe skal
fungere for aa ta fatt i denne. I utgangspunktet (for en enkelt spiller)
ville det vel bare vaere aa klikke og velge "drep" eller noe slikt. En
boer kanskje kunne velge flere objekter som en misliker ogsaa, og gi en
eller annen prioritet dersom en kommer i kamp med flere. I en vanlig MUD
blir det lett kronglete dersom en angripes av et digert Troll og en liten
And, og en blir staaende og slaa paa anda mens en blir drept av trollet.
> Styre taktikk i en kamp?
Det maa bli en del av gruppedynamikken. Det maa vaere noe som styrer flyt
av kunnskap i en gruppe, og noe automatisering som gjoer at en kan gjoere
fornuftige handlinger uten aa ha full kontroll.
> Hvordan skal dialogen være når en skal bruke/gjøre noe med f.eks
> inventory eller når en skal kjøpe noe i en butikk?
I traad med min tidligere objekt-orienterings-"ranting" foreslaar jeg at
dette kun har aa gjoere med hvilke interface selgeren har. Paa et
tidspunkt i en samtale kan han publisere et objekt "for sale", og personen
boer da kunne ha noen maater aa svare paa (kjoep, avslaa, spoer om
objektet etc.) Kanskje vil en pratsom kar kreve litt smalltalk foer han
selger varen sin, kanskje han har en preferanse for prester og gir dem
bedre pris.
Maa loepe, ha en god helg!
- Tore