[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Views
- To: pvvmud@pvv.ntnu.no
- Subject: Views
- From: Tore Skaug <toresk@pvv.ntnu.no>
- Date: Fri, 20 Nov 1998 15:43:41 +0100 (CET)
- Delivered-To: home/andersr+pvvmud@homepvva.pvv.ntnu.no
- Delivered-To: andersr+pvvmud@pvv.ntnu.no
- Delivered-To: pvvmud@pvv.ntnu.no
Mulig jeg traakker litt i salaten ettersom jeg leste et eller annet sted
(og som jeg ikke fant igjen i noen av summary'ene) at det var bestemt at
spiller kun skulle ha et fra-spillers-staasted view.
Jeg synes spilleren normalt skulle kunne velge mellom flere views, av
flere grunner. Hovedgrunnen er at det er mange ting det er lett aa gjoere
i det virkelige liv som det er usannsynlig kronglete aa faa til naar en
spiller f.eks. Quake.
I en kamp mellom en gruppe og 10 orker blir det fort kaotisk. En virkelig
person ville blant annet kunne bruke lydinformasjon til aa danne seg et
bilde av hva som skjer bak seg, samt kunne gjoere raske kast med hodet for
aa faa et overblikk over situasjonen. Slikt klarer en ikke aa gjoere med
et Quake-aktig interface, derfor mener jeg at noe Diablo-aktig vil vaere
aa foretrekke.
Dersom en vil skape mer realisme ved at personen ikke skal ha fullt
overblikk, kan en tenke seg at objekter en har bak seg kan bli delvis
transparente i siste kjente posisjon eller noe slikt, og at en eller annen
modell gjoer at de av og til blir synlige i ny posisjon, blir helt borte
elns. Dette ville for meg vaere mer realistisk enn et "oeye-view". Men
hvis en foretrekker aa spille med et slikt view, boer en kunne velge det
istedenfor et oversikts-view.
Til rollespill er jeg ikke sikker paa om Quake-view alltid vil vaere det
beste, kanskje kan et view som flytter seg dynamisk for aa vise
interaksjonen som foregaar vaere bedre i noen situasjoner. Hvis en er
posisjonert naer en person, tror jeg det fort kan bli slik at detaljer
havner utenfor viewet. I RL vil en haandbevegelse kunne trekke til seg
oppmerksomheten til spilleren i kraft av aa vaere en bevegelse, i spillet
har en null kontroll over hva som skjer utenfor viewet.
Kanskje boer det vaere et eller annet som indikerer bevegelse spilleren
realistisk sett ville trigge paa, og kanskje en kunne konfigurere viewet
sitt til automatisk aa kikke i retning av slike bevegelser.
Bare noen flere loese tanker :) (Toget mitt gaar snart, saa jeg har ikke
saa mye tid til aa strukturere dem)
- Tore
- Follow-Ups:
- Re: Views
- From: "Sigmund Motzfeldt \\y" <sigmundo@marin.ntnu.no>