[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: PvvMud




> Jeg tror vi har forholdsvis ulike utgangspunkter. Jeg er enig i at det er
> fint om mye kan skje i en klient, men det vil gi relativt daarlig sikring
> mot juks.
Det jeg mener som skal skje hos en klient av beregninger er selve 3D
genereringen og visualiseringen av objektene. Dette er noe som krever en
del prosessortid, og dette boer i hoy grad ligge hos klienten. 

> Med en dummere klient vil mesteparten av det Tore beskriver kunne
> implementeres direkte i GS uten at klienten trenger aa vite om det i det
> hele tatt. Jeg tror heller ikke at det vil bli noen stor utfordring for GS
> aa ha alt dette sentralt da disse systemene ikke blir veldig krevende med
> mindre en bruker LPC eller et tilsvarende interpreter system. Dessuten vil
> vel dette spare oss for en masse kommunikasjon paa kryss og tvers mellom
> klientene. Jeg er egentlig mye mere redd for all denne trafikken enn jeg
> er redd for at gameserver skal slite med combat beregninger og liknende,
> for disse er fryktelig lette i den store sammenhengen.
Det er nettrafikken jeg ogsaa er litt bekymret for, og det er derfor jeg
mener at en del standardobjekter ( selve 3D modellen ) blir lagret hos
klienten. Attributter som f.eks: styrke, hitpoints, defencivepoints osv.
kan sendes over i en og annen pakke. Eneste som kan skje med juks i
forbindelse med aa lagre modellene lokalt paa maskinene, er at utseendet
paa de ulike objektene paa klientens maskin blir noe endret.......

Som jeg ogsaa tror jeg nevnte i en annen mail ( samt denne ), saa vil data
om naar de forskjelige modellene skal vises paa skjermen sendes over, men
selve modellen ligger hos klienten. Det er forsaavidt ogsaa disse
modellene ( f.eks av hus, traer og lignende ) som ogsaa utgjoer "verden".
Ved aa sende over "koordinater" fra server til klient, i steden for en hel
modell, saa gaar det an aa la klienten gjoere "moekkajobben" med aa finne
ut hvor denne modellen skal plasseres i forhold til det den enkelte
"klienten" faktisk ser. Slik jeg har forstatt det saa skal dette viewet
vaere individulet, slik at hver enkelt bruker har et eget og personlig syn
paa verden.

> Uansett er vel maalet aa ha minst mulig nettbruk. Boksene blir bare
> kjappere og kjappere, saa vi kan vel ta oss stoerre friheter med aa lage
> en tung server eller klient enn vi kan ta oss med nettbruk.
Enig her !
Det er ogsaa dette som er maalet for prosjeketet vaart her borte. Faa
igang mest mulig 3D verden, med minst mulig nettbruk og stoerst mulig
skalabilitet ( er dette virkelig et norsk ord ???? (scalability paa
engelsk i alle fall..... )

______________________________________________________

 Werner Lindgård  <wernerl@cs.ucsb.edu>
 Computer Science, Santa Barbara, California 

 6689 El Collegio, Apt. #101
 Goleta
 CA 93117
 USA
 Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong. 
It's not gravity, it's just the world that sucks.