[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: PvvMud



On Fri, 20 Nov 1998, Werner Lindgard wrote:

> 
> 
> Hei igjen dere !
> 
> Tror nesten jeg kan forklare litt om hva som er planen for prosjektet
> vaart her borte.
> 
> I forbindelse med dette med "smarte/dumme" klienter saa er det min
> oppfattning at dersom ting skal kunne fungere paa en grei maate, saa boer
> det kun sendes parameter over nettet paa samme maate som Tore er inne paa. 
> 
> For aa gjoere ting mest mulig skalerbart, saa er det en ide' at mest mulig
> beregninger og ting foregaar hos klienten. Dette vil si at klienten ( i
> det den logger seg paa ) faar en viss del av "verden" der den i
> utgangspunktet kan bevege seg. I og med at denne da vil begynne aa bevege
> seg rundt, kan den kun faa oppdatert nye deler av verden etterhvert som
> den trenger det. Det samme gjelder objekter og folk rundt seg. Klienten
> har lagret prototyper paa objekter og folk(?) og faar kun et signal som
> sier " Vis objekt A, med stoerrelse B, i retning C, farge D osv..."
> Dette vil i utgangspunktet medfoere mye minder dataoverfoering enn om man
> hele tiden skal sende ut hele objekter.
> 
Jeg tror vi har forholdsvis ulike utgangspunkter. Jeg er enig i at det er
fint om mye kan skje i en klient, men det vil gi relativt daarlig sikring
mot juks.

Med en dummere klient vil mesteparten av det Tore beskriver kunne
implementeres direkte i GS uten at klienten trenger aa vite om det i det
hele tatt. Jeg tror heller ikke at det vil bli noen stor utfordring for GS
aa ha alt dette sentralt da disse systemene ikke blir veldig krevende med
mindre en bruker LPC eller et tilsvarende interpreter system. Dessuten vil
vel dette spare oss for en masse kommunikasjon paa kryss og tvers mellom
klientene. Jeg er egentlig mye mere redd for all denne trafikken enn jeg
er redd for at gameserver skal slite med combat beregninger og liknende,
for disse er fryktelig lette i den store sammenhengen.

Uansett er vel maalet aa ha minst mulig nettbruk. Boksene blir bare
kjappere og kjappere, saa vi kan vel ta oss stoerre friheter med aa lage
en tung server eller klient enn vi kan ta oss med nettbruk.

Sigmund.