[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Landskapsmodeller



On Sat, 21 Nov 1998, Christian Stigen Larsen wrote:

> Jeg synes vi bør ha mest mulig verdenen polygonbasert; det _ser_ best ut, det
> er lettest å bruke sammen med 3D-standarder som feks openGL, og det er faktisk
> lettest å programmere (det finnes mye docs) og det er lett for en klient å
> redusere kvaliteten ved å droppe detaljer.

Polygonbasert ja, men det er et par ting som må tenkes på. Skal vi bruke
regulære grids eller skal vi tillatte fult kaos av triangler/quads/osv. 
En kan tenke seg en savanne den kan enten bygges opp av triangler som har
regulære grids eller den kan bygges opp av varierende størelse triangler.
Det siste alternativet gir helt klart størst frihet og mest intressant
landskap, men det er noe mer problematis å gjøre ting som kolisjon
deteksjon. Begge er mulig, jeg vil støtte det siste alternativet, selv om
dette teknisk er noe mer vansklig en regulær størrelse grid. I innendørs
miljøer som hus og ikke minst huler så kan en nesten ikke bruke regulære
grid så en løsning med fri størrelse vil gi en enhetlig måte å håntere det
på.

Detter gir oss heller ingen skille mellom terreng og objekter noe som må
være en fordel.

> Fant noen bilder av Peter "Populous"-og-"Syndicate" Moleyneux' nye spill
> "Black and White", og her har de laget en herlig landskapsmodell:
> 
> http://www.wired.com/news/news/email/explode-infobeat/technology/story/16377.html
                     Sunrise for a Space Station  ???????????
Dette var kansje ikke den riktige adressen?

> Tenkte også jeg kunne snakke litt med kameraten min på Innerloop, jeg var der
> tidligere i semesteret og kikket litt på landskapsmodellen de hadde, den var
> også vanvittig bra! Kan sikkert få ham til å droppe oss noen hints om hva vi
> bør gjøre (og _ikke_ gjøre) :)

Kontakt alle de resurssene dere har. Det er ikke noe poeng i at vi skal
gjøre de sammen tabbene som andre.  


 -----------------------------------------------------------
|    ******  Anders Reggestad                               |
|  *   *   *  Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet|
| *    *   *  E-Mail  : andersr@pvv.ntnu.no                 |
| *********  Post adresse  : Studpost. 159 7034 Trondheim   |
| *    *   *  Hybel adresse : Rainheimliv. 21A 7053 Ranheim |
| *    *    *  Hjemmeside : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr |
 -----------------------------------------------------------