[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Viktig - hva er det som gjør alle MUD kjedelige ?
- To: pvvmud@pvv.ntnu.no
- Subject: Viktig - hva er det som gjør alle MUD kjedelige ?
- From: Christian Stigen Larsen <chrisl@stud.fim.ntnu.no>
- Date: Mon, 23 Nov 1998 04:10:39 +0100
- Delivered-To: home/andersr+pvvmud@homepvva.pvv.ntnu.no
- Delivered-To: andersr+pvvmud@pvv.ntnu.no
- Delivered-To: pvvmud@pvv.ntnu.no
Jeg har spilt Nethack veldig mye, det er en slags 1-player MUD med et litt
mer grafisk interface (ASCII grafikk). Det er veldig bra.
Har også prøvd skikkelig MUD spill, men jeg synes de ofte blir kjedelige,
fordi det ofte blir veldig mye hack'n'slash, og folk springer rundt og
forbi deg hele tiden, det er lite atmosfære og det er liksom ikke noe spesielt
eventyr.
Dette er (etter min mening) det største problemet med MUD, og det bør vi jobbe
med for å løse. Snakket med en kamerat om dette i går og kom frem til en mulig
løsning. For å forklare/illustrere poenget tenk dere følgende:
Dere starter å spille. Dere er i en by og får på introen av spillet vite at
byen blir angrepet av f.eks. goblins eller noe. Når du begynner er du enten
goblin eller "menneske" som bor i byen. Da må spillerne lære seg å samarbeide.
Istedenfor ego-tripper der du springer rundt og bare skal sloss, så må du
følge de andre folka, det blir for eksempel holdt møter hvor alle spillerne
er, det blir kanskje valgt en slags leder som plotter motangrep mot goblins,
folk må samles for å slå goblins. Dette kunne blitt skikkelig stilig. OM det
vil funke i stor grad er vanskelig å svare på. Men jeg vil bare peke på
problemstillingen.
--
Christian Stigen Larsen -- http://www.sublevel3.org
chrisl@stud.ntnu.no http://www.stud.ntnu.no/~chrisl/