[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Viktig - hva er det som gjør alle MUD kjedelige ?





> Dere starter å spille. Dere er i en by og får på introen av spillet vite at
> byen blir angrepet av f.eks. goblins eller noe. Når du begynner er du enten
> goblin eller "menneske" som bor i byen. Da må spillerne lære seg å samarbeide.
> Istedenfor ego-tripper der du springer rundt og bare skal sloss, så må du
> følge de andre folka, det blir for eksempel holdt møter hvor alle spillerne
> er, det blir kanskje valgt en slags leder som plotter motangrep mot goblins,
> folk må samles for å slå goblins. Dette kunne blitt skikkelig stilig. OM det
> vil funke i stor grad er vanskelig å svare på. Men jeg vil bare peke på
> problemstillingen.

Dette er i hoyeste grad i retning av forbedringer, men jeg gleder meg til
aa se det systemet som klarer aa takle kanskje 1000 brukere som skal
samarbeide. Konseptet med samarbeid boer foregaa i litt mindre maalestokk,
men boer absolutt vaere der.

For de som har spillt en del rollespill, saa er det ofte paa denne maaten
man starter, og det er jo en mulighet at man maa proeve aa bli med i en og
annen form for "gruppe" for saa og dra ut paa "eventyr". Dessuten er det
aa forvente at hele gjengen som deltar paa spillet skal samarbeide litt
vel optimistisk ;)

Et annet konsept som kanskje kan legges inn er at ulike figurer i spillet
kan gi oppdrag til andre spillere. Dette for at man ikke hele tiden maa
finne paa konsepter og figurer som alle andre bare maa gaa rundt aa leke
seg med. Jo mer frihet en spiller har, jo bedre kan spillet utvikle seg (
Det kan sef. foere til en del kaos ogsaa, men dersom ting er gjennomtenkt
skikkelig, har jeg tro paa at mye kan gjoeres.

Bare for aa kort oppsummere her, saa er jeg fullstendig enig i at det boer
ligge en form for samarbeid i spillet, men det kan bli vanskelig med tanke
paa skalerbarhet og organisering av spillet.

______________________________________________________

 Werner Lindgård  <wernerl@cs.ucsb.edu>
 Computer Science, Santa Barbara, California 

 6689 El Collegio, Apt. #101
 Goleta
 CA 93117
 USA
 Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong. 
It's not gravity, it's just the world that sucks.