[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: =?iso-8859-1?Q?Viktig_-_hva_er_det_som_gj=F8r_alle_MUD_kjedeli ge_=3F?=




> Bare for aa kort oppsummere her, saa er jeg fullstendig enig i at det boer
> ligge en form for samarbeid i spillet, men det kan bli vanskelig med tanke
> paa skalerbarhet og organisering av spillet.

Jeg er helt enig i at vi bor forsoke a lage en MUD er mer
"rollespillaktig" enn mye av det vi har sett tidligere.

Poenget er vel at vi ma prove a fa til intensiver for bade samarbeid og
konstruktiv problemlosning istedet for a la hakk og slakt vare veien a ga. 

For a fa til dette kan vi f.eks. innfore "quests", eventyr og andre
problemer som vanskelig eller umulig lar seg lose av en eller to personer
alene. Disse problemene bor ideelt vare litt "intelligente", slik at andre
kvaliteter enn styrke og sverdsvinging gjor seg gjeldende. Teknisk sett
betyr dette at vi ma legge inn et system for at flere personer samarbeider
om a gjore en handling og et belonningssytem som favoriserer konstruktiv
problemlosning.

I tillegg kan vi legge inn effekter som gjor at det straffer seg a vare
antisosial. Her kan vi benytte politi/ vakter i byene, hodejegere,
forbannelser osv. Dette kan implementeres med f.eks. vakter som har en
"oppdage" egenskap og hodejegere som kan soke etter personer osv.

Pa den annen side ma vi ikke la dette ga for langt. Det er nodvendig med
kamp bade mot NPC'er (AI'er) og andre personer. Kampene ma bare vare mer
systematiske (som f.eks. krig, planlagt overfall, selvforsvar osv.) enn a
sloss mot alle man moter. 

Det bor ogsa finnes noen oppdrag for personer som ikke liker a samarbeide.
Disse kan f.eks. vare detektiver, hodejegere, skattejegere el.

Oppsummering: Personer i spillet bor ha et formal, og kampene i spillet
bor ha en arsak/ vare sytematiske. Systemet ma stotte og oppfordre til
samarbeid om a lose problemer.


	Andre'