[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Flere tanker....
On Wed, 25 Nov 1998, Werner Lindgard wrote:
> Hei igjen !
>
> I og med at det har blitt diskutert vann, boelger og slike ting, er det
> ogsaa planer om at det skal implementeres vaerforhold ogsaa ??
>
> Det jeg kom til aa tenke paa var at det etterhvert ville vaert stilig med
> natt/dag, regnvaer, sol, toerke, storm, snoe, taake og slike ting. Vet
> ikke hvor vanskelig dette er, men fy for en stemning noe slik ville lage.
>
> Regner med at det er tenkt aa lag forkjellige type omraader, som fjell,
> hav, snoekledde omraader, sumper, oerkner, byer og slik ogsaa.
>
> Som sagt saa er mye av dette kanskje ikke foerste prioritet, men jeg mener
> det er noe aa ha i tankene.
Tid vill helt klart være naturlig å implementere. Slik at en får
forskjellig lysforhold etter tidspunkt på dagen. Da men lengden på en dag
som en parameter som kan settes for MUDen. Dette vil være naturlig for å
få en fornuftig tidsregning også.
Har tenkt litt på vær. Først og fremst tåke da dette som oftest er støttet
av grafikkpakkene.
En kan tenke seg at en implementerer muligheten for værobjekter som har en
form og når spilleren er inne i dette objekter så får klienten beskjed om
å tegne værfenomen. Tåkeobjektet skrur så på tåkefunksjonen i
grafikkpakken. Noe av problemene rundt denne tankegangen er at
værfunksjonene vil være enten av eller på. Så når en går inn i et
tåkeobjkt så vil det se ut som om der en kom fra også har fått tåke. Dette
er et resultat av implementasjonen av grafikkpakkene på klientsiden ikke
serveren. Vær objektet på serveren kan tenkes å inneholde en ytre og indre
region. Mellom ytre og indre grense så skrus effekten på gradvis til en
har kommen innenfor indre grense som indikerer konstant styrke.
Et par eksempler for å illustreere forskjellige problemmer.
En lang hulegang hvor en kommer inn og det blir tykkere og tykkere med
tåke. Problemet er at hvis en står i den enden hvor det ikke er tåke så
ser en gjennom hele gangen bort til det som en ønsket å skule med tåken.
Får å løse dette problemmet kan en inføre en rekke delvis gjennomsiktige
vegger i gangen. Vet ikke hvordan dette vil se ut?
Det samme gjelder for en storm i en ørken, et snøvær som kommer når en er
på avstand er det vansklig å visuallisere at det kommer, er tilstede. Når
en er inne i stormen må en bare godta at det ser ut som storm der en kom
fra også.
Hilsen
Anders
-----------------------------------------------------------
| ****** Anders Reggestad |
| * * * Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet|
| * * * E-Mail : andersr@pvv.ntnu.no |
| ********* Post adresse : Studpost. 159 7034 Trondheim |
| * * * Hybel adresse : Rainheimliv. 21A 7053 Ranheim |
| * * * Hjemmeside : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr |
-----------------------------------------------------------