[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Flere tanker....



On Wed, 25 Nov 1998, Werner Lindgard wrote:

> 
> Hei igjen !
> 
> I og med at det har blitt diskutert vann, boelger og slike ting, er det
> ogsaa planer om at det skal implementeres vaerforhold ogsaa ?? 
> 
> Det jeg kom til aa tenke paa var at det etterhvert ville vaert stilig med
> natt/dag, regnvaer, sol, toerke, storm, snoe, taake og slike ting. Vet
> ikke hvor vanskelig dette er, men fy for en stemning noe slik ville lage. 
> 
> Regner med at det er tenkt aa lag forkjellige type omraader, som fjell,
> hav, snoekledde omraader, sumper, oerkner, byer og slik ogsaa.
> 
> Som sagt saa er mye av dette kanskje ikke foerste prioritet, men jeg mener
> det er noe aa ha i tankene. 
> 

Jeg synes absolutt vi burde ta med vaer paa ett eller annet vis. Natt og
dag er vel noe jeg personlig ser paa som et slags minimum av paakrevet
realisme. Har en systemer for lys og eventuelt egenskaper som 'varmesyn'
eller 'nattsyn' vil dette vaere ekstra stilig. Dessuten skaper dynamiske
lys en raa effekt naar det ellers er ganske moerkt rundt.

Naar det gjelder andre typer vaer, saa synes jeg dette er noe vi i foerste
omgang burde implementere i spillsystemet og saa slite med visualiseringen
etter hvert. Som Anders nevner i en annen mail, saa kan det koste litt
svette aa faa saant paa beina. Snoe og liknende vil ogsaa kreve masser av
teksturer for en hver anledning. Det som er litt morsomt ved siden av
realismen med vaer er at en kan lage magi som aktivt benytter seg av
vaeret. Diku muddere er vel sikkert kjent med spells som 'change weather'
og 'call lightning'. Disse kunne jeg godt tenke meg ville se stilige ut i
en 3D MUD. Jeg kunne ogsaa tenke meg at femten elementalister gaar sammen
om spellen 'freeze water' for aa islegge en hel innsjoe :) Disse tingene
vil vel kreve at objektene i spillet har ulike tilstander som klienten kan
visualisere ut fra kunnskap om disse tilstandene.


Sigmund.