[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Userinterface client




Jeg ser for meg to ulike typer: 1. Stort vindu med all info 2. Mange
vinduer med hver sin oppgave.

1. Et vindu brukergrensesnitt
=============================

Her må all informasjon kunne presanteres i et vindu. En må enten dele opp
vinduet i flere felter eller basere seg på at alt skal skje i hovedviduet.
Hovedvinduet i vårt tilfeller er der 3D verdenen vises. En mulighet her er
å lage et menysystem noe lignende det som finnes i tomb raider. Der kommer
det opp en sirkel med objekter som ligger litt på skrå innover hvor det
objektet som er nermest er det du har valgt og kan utføre.
----------------------
| PVVMUD             |
----------------------
|                    |
|        .  .        |
|     ,         ,    |
|    +           +   |
|      *       *     |
|          X         |
|                    |
----------------------

Denne sirkelen er tegnet foran den senen spilleren beffiner seg i.


2. Mange vinduer med spesifikke oppgaver
========================================

Her velger vi å ha et vindu som f.eks. viser 3D verden, et vindu som viser
inventory, et vindu med equipment (Hva spilleren har på seg nå), et vindu
med meldinger, vindu med foe opplysninger, en meny med actions. Spilleren
kan selv velge hvilken vinduer som er synlige og noen dukker opp når det
er naturlig. Dette blir vel noe av det samme som i crossfire.

--------------------  --------------  ----------- -----------------
| PVVMUD           |  | Inventory  |  | Actions | | Equipment     |
--------------------  --------------  ----------- -----------------
|           +++    |  | 0-" Key    ^  | Get     ^ |      o        |
|           +++    |  | $$  Gold   |  | Open    | |    \/|O       |
|     /\     #     |  | >-> Arows  |  | Close   | |      |        |
|    /  \    #  0  |  | €   Amulet ^  | ...     ^ |     / \       |
|    |  |       |  |  --------------  ----------- |               |
|    ----       ^  |                              -----------------
|                  |  --------------  -----------------
--------------------  | Foes       |  | Messages      |
                      --------------  -----------------
                      | All Orcs   |  | asdfasdgsadg  |
                      | Troll      |  | asdfasdf sadf |
                      --------------  | > Hei Da_     |
                                      -----------------

Denne løsningen krever at clienten har begreper for å håntere de ulike
vinduene. Den første løsningen krever kun en forståelse om hvordan
ringmenyen funker. Personlig så liker jeg ordningen med mange vinduer 
da f.eks tenkt i en GTk løsning slik at interfacen ligner det som f.eks
finnes i GIMP.

Hva må vi ta stilling til?
==========================
1. Hva slags operasjoner skal brukeren gjøre.
2. Hvordan skal det funke å spille. 
3. Hvordan skal en klikke.
4. Hva skal en trykke?
5. Hva skal spilleren se av informasjon.
6. Hvilken av brukergrensesnittene tilfredstiller dette på best måte?

Anders
 ----------------------------------------------------------------------
|    ******   Anders Reggestad                                         |
|  *   *   *  Mobil tlf.   : 95044443                                  |
| *    *   *  E-Mail       : andersr@pvv.ntnu.no                       |
| *********   Post adresse : Haug Prestegård 3300 Hokksund             |
| *    *   *  Jobb adresse : FFI avdeling for Undervannsforsvar Horten |
| *    *    * Hjemmeside   : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr           |
 ----------------------------------------------------------------------