Datavarehus - data tilrettelagt for analyse

Sammendrag
I denne rapporten blir det sett nærmere på datavarehus-teknologi. Et
datavarehus er en database hvor man samler data fra flere systemer og
legger dem best mulig til rette for analyse. I dette ligger det at man
tar vare på alle data, kobler dem til et tidspunkt og organiserer de
slik at de er lette å søke i. Ledelsen får på denne måten tilgang til
historiske data og bedre anledning til å gjennomføre avanserte
analyser av dataene. I tillegg vil genereringen av rapporter og søk i
datamengden kunne utføres separat fra de vanlige systemene, og vil
dermed ikke påvirke responstiden til disse.
Rapporten går først inn på en del relevant fagterminologi. En
forklaring på OLTP (On-Line Transaction Processing) og OLAP (On-Line
Analytical Processing) etterfølges av en mer detaljert gjennomgang av
datavarehuset, teorien bak det og hvordan det kan brukes. Deretter
rettes søkelyset mot de problemene man har på Peterson Ranheim AS og
andre lignende norske bedrifter. Det vurderes om et datavarehus vil
kunne løse disse problemene, og hvordan. Som et svar på hvordan man
kan løse problemene uten å overskride eventuelle kostnadsrammer
introduseres "stjerneskjema". Dette er en av de mest vanlige
teknikkene brukt til å konstruere datavarehus med relasjonsdatabaser
som utgangspunkt. Bruk av stjerneskjema og fremgangsmåten for å
konstruere et datavarehus på denne måten blir derfor gjennomgått. Til
slutt fokuseres det på noen forskjellige sluttbrukerverktøy som kan
benyttes i forbindelse med et datavarehus. De deles inn i flere
kategorier og noen eksempler fra hver kategori blir presentert.
Følgende filer er tilgjengelig:
Last modified: Sun Dec 15 18:12:03 MET 1996