Datavarehus - data tilrettelagt for analyse

---------


Sammendrag


I denne rapporten blir det sett nærmere på datavarehus-teknologi. Et datavarehus er en database hvor man samler data fra flere systemer og legger dem best mulig til rette for analyse. I dette ligger det at man tar vare på alle data, kobler dem til et tidspunkt og organiserer de slik at de er lette å søke i. Ledelsen får på denne måten tilgang til historiske data og bedre anledning til å gjennomføre avanserte analyser av dataene. I tillegg vil genereringen av rapporter og søk i datamengden kunne utføres separat fra de vanlige systemene, og vil dermed ikke påvirke responstiden til disse.

Rapporten går først inn på en del relevant fagterminologi. En forklaring på OLTP (On-Line Transaction Processing) og OLAP (On-Line Analytical Processing) etterfølges av en mer detaljert gjennomgang av datavarehuset, teorien bak det og hvordan det kan brukes. Deretter rettes søkelyset mot de problemene man har på Peterson Ranheim AS og andre lignende norske bedrifter. Det vurderes om et datavarehus vil kunne løse disse problemene, og hvordan. Som et svar på hvordan man kan løse problemene uten å overskride eventuelle kostnadsrammer introduseres "stjerneskjema". Dette er en av de mest vanlige teknikkene brukt til å konstruere datavarehus med relasjonsdatabaser som utgangspunkt. Bruk av stjerneskjema og fremgangsmåten for å konstruere et datavarehus på denne måten blir derfor gjennomgått. Til slutt fokuseres det på noen forskjellige sluttbrukerverktøy som kan benyttes i forbindelse med et datavarehus. De deles inn i flere kategorier og noen eksempler fra hver kategori blir presentert.


Følgende filer er tilgjengelig:




Last modified: Sun Dec 15 18:12:03 MET 1996