[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Klientuavhengig protokoll




Dette er vel det samme som jeg har prøvfd å inustrere, med untak om
mulighet for 2D og 1D representasjoner av verdnen. Vil det ikke gjøre det
vansklig å måtte opdatere flere representasjoner hele tiden? Det vil gi
mulighet for at en får inkonsistente visualiseringer på forskjellige
klienter noe som vil gi stor gro bunn for frustrasjoner. Dessuten så tror
ikke jeg at samme tekstbeskrivelse av objektene kan brukes for alle
dimensjonene. I 3D verdnen vil vi også sikkert ha en tekst beskrivelse.
Denne vil sikkert ikke være av samme form som den som brukes i en 1D
versjon av klienten. Med andre ord enda flere versjoner som må
oppdatteres! En svært så gunstig situasjon. Desuten så tror jeg at 2D og
1D versjoner ikke vil gi samme inlevelse og virklighetsforståelse hos
spillerne som vil gi uante motsetninger/reaksjonsmøstre hos karakterene i
muden. Noe vi i alle fall vil ungå.

Hilsen
Anders 


On Mon, 23 Nov 1998, Aarnes Andre wrote:

> 
> Jeg folger opp noen av ideene pa denne epost-lista, og foreslar at vi
> implementerer en "klientuavhengig protokoll" for kommunikasjon mellom
> tjener (Global Server) og klient.
> 
> [KLIENTUAVHENGIG]
> Med klientuavhengig mener jeg en protokoll som ikke tar hensyn til hvilket
> brukergrensesnitt klienten bruker. Dette vil tillate en rekke forskjellige
> kontrollmekanismer og flere forskjellige grafikkmodeller. En slik
> protokoll vil ogsa gjore det enkelt a implementere en kunstig intelligens
> som en klient. I tillegg vil losningen gi storre mulighet for spillere med
> darligere maskinvare/ nettverksforbindelse til a delta i spillet.
> 
> Protokollen vil inneholde numerisk informasjon som objekt-ID, hastighet,
> posisjon ol. etter behov. Protokollen vil ikke inneholde grafiske
> objekter, objektbeskrivelser el.
> 
> [EKSEMPEL]
> Et simpelt eksempel pa operasjon med denne protokollen:
> [server] Klient har posisjon (x,y), retning vest, hastighet 0. Klient
> ser: Objekt 237 (brunt, lite hus) posisjon (x-10,y). Objekt 179 (Gammel
> bestemor) posisjon (x-9,y), fart 1 mot ost.
> 
> [klient]
> (1. person 3D modell viser 3D-objekter fra grafisk objekt DB)
> (3. person 2D modell viser 2D-objekter fra grafisk objekt DB)
> (tekstversjon bruker beskrivelse fra objekt DB)
> (AI-versjon trenger ikke objekt-DB, og benytter kun tallene fra
> protokollen)
> Klient sender deretter informasjon om spillerens handlinger.
> 
> [OBJEKTER]
> Siden vi onsker muligheten til a benytte objekter som ikke befinner seg i
> klientens objekt DB ma vi implementere en ekstra protokoll der klienten
> kan be om a fa et objekt som ikke finnes i objekt-DB.
> 
> fra eksempelet over:
> Objekt 179 (gammel bestemor) finnes ikke i objekt-DB, sa de respektive
> klientene ber om a fa tilsent objektet fra grafisk objekt server:
> 3D-klient: Request(3D, object179)
> 2D-klient: Request(2D, object179)
> txt-klient:Request(txt,object179)
> 
> Det er nodvendig at Global Server forteller klienten pa forhand hva som er
> sannsynlig a mote innenfor et omrade slik at objektet er hentet ned til
> klientens objek-DB. Eks.:
> Server to klient: Prepare(object179) ->
> Klient til Grafisk Objekt server: Request(x, object179)
> 
> [KLIENT-JUKS]
> Dersom klientens instans (informasjon om egenskaper etc.) er lagret pa
> server, og kun kontrollinformasjon hentes fra klienten vil ikke den
> enkelte klient kunne jukse. For a unnga juks i kontrollmekanismen kan
> f.eks. folgende sjekk utfores:
> -Kan Tor flytte seg 100m. pr. sekund?
> 
> Det er en risiko for at en klient modifiseres til a opplyse brukeren hver
> gang kommandoen "Prepare" kommer fra server.
> 
> 
> 	Andre'
> 
> 

 -----------------------------------------------------------
|    ******  Anders Reggestad                               |
|  *   *   *  Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet|
| *    *   *  E-Mail  : andersr@pvv.ntnu.no                 |
| *********  Post adresse  : Studpost. 159 7034 Trondheim   |
| *    *   *  Hybel adresse : Rainheimliv. 21A 7053 Ranheim |
| *    *    *  Hjemmeside : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr |
 -----------------------------------------------------------