[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Klientuavhengig protokoll
> Dette er vel det samme som jeg har prøvfd å inustrere, med untak om
> mulighet for 2D og 1D representasjoner av verdnen. Vil det ikke gjøre det
> vansklig å måtte opdatere flere representasjoner hele tiden? Det vil gi
> mulighet for at en får inkonsistente visualiseringer på forskjellige
> klienter noe som vil gi stor gro bunn for frustrasjoner. Dessuten så tror
> ikke jeg at samme tekstbeskrivelse av objektene kan brukes for alle
> dimensjonene. I 3D verdnen vil vi også sikkert ha en tekst beskrivelse.
> Denne vil sikkert ikke være av samme form som den som brukes i en 1D
> versjon av klienten. Med andre ord enda flere versjoner som må
> oppdatteres! En svært så gunstig situasjon. Desuten så tror jeg at 2D og
> 1D versjoner ikke vil gi samme inlevelse og virklighetsforståelse hos
> spillerne som vil gi uante motsetninger/reaksjonsmøstre hos karakterene i
> muden. Noe vi i alle fall vil ungå.
Det som er en mulighet her er jo at alle data sendes som 3D objekter og
lignende, og saa er det opp til den enkelte klient aa velge den
"viewtypen" som skal brukes. Dersom klient f.eks har valgt aa se verden i
2D, saa vil klienten selv ha funksjoner som tegner 2D representasjon av 3D
objektene. Vet ikke om dette er mulig, men jeg ser det i alle fall for meg
slik, at denne type avgjoerelser boer klienten selv staa for, og ikke
belaste serverene unoedig av den grunn. Blir bare masse ekstra belastning
som i steden kan brukes til aa administrere en stoerre verden med flere
"finesser", og evt. flere klienter.
______________________________________________________
Werner Lindgård <wernerl@cs.ucsb.edu>
Computer Science, Santa Barbara, California
6689 El Collegio, Apt. #101
Goleta
CA 93117
USA
Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong.
It's not gravity, it's just the world that sucks.