[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Ang. juks



On Tue, 24 Nov 1998, Sigmund Motzfeldt \y wrote:

> Jeg mener fortsatt at utseendet til de ulike objektene ikke er saa veldig
> viktig aa skjule men at det er en fordel aa maskere bort koordinatene til
> objektene paa et vis. Det randomsystemet jeg foreslo tidligere var ment aa
> virke slik at brukeren kunne ha alle grafiske representasjoner lagret men
> at de kun ble paret med koordinatdata rett foer de skulle brukes.

Absolutt! Her er vi helt paa linje. Slik jeg tenker meg det, gir serveren
informasjon om opptegning for objekter den har bestemt at spilleren "ser".
Den kan ogsaa si at noen objekter ikke lenger er synlige. Klienten kan
evt. proeve aa vise dem likevel dersom den vil jukse, men den aner ikke
hvor i verden objektet befinner seg ettersom serveren har sluttet aa
levere denne informasjonen.

Nettverket maa taale at koordinater sendes over, og dersom vi i tillegg
klarer aa sende dem "smart" paa et eller annet vis slik at antallet bits
pr. koordinat kan reduseres, blir det enda bedre.

Det som det er liten vits i aa fortelle klienten paa nytt, er hvordan en
arm svinger et sverd eller hvordan en metallisk texture ser ut.  Dette er
plasskrevende informasjon vi ikke har raad til aa sende over oftere enn
strengt tatt noedvendig.

Jeg vet ikke helt hvordan den "fysiske verden" kan sikres, dvs. hvordan en
kan begrense muligheten til aa tegne kart over denne, kanskje noen andre
har noen ideer. I prinsippet kunnen en akkurat som for andre objekter gi
koordinater til vegger etc. naar det trengs, men jeg tror dette kan
medfoere unoevendig mye ekstraprosessering for serveren, det er tungt nok
aa takle interaksjon mellom en haug objekter om den ikke ogsaa skal hjelpe
til med aa "tegne opp verden" for klienten hele tiden. Det er nok
vanskeligere aa beskytte denne typen data mot katalogisering ogsaa.



- Tore