[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Ang. juks




> Absolutt! Her er vi helt paa linje. Slik jeg tenker meg det, gir serveren
> informasjon om opptegning for objekter den har bestemt at spilleren "ser".
> Den kan ogsaa si at noen objekter ikke lenger er synlige. Klienten kan
> evt. proeve aa vise dem likevel dersom den vil jukse, men den aner ikke
> hvor i verden objektet befinner seg ettersom serveren har sluttet aa
> levere denne informasjonen.

Da virker det som vi er enige her. Det er vel dette jeg ogsaa har proevd
aa si en del ganger, at selve informasjonen om det grafiske objektet
ligger hos klienten. Det er derimot litt vaerre med "verden" her tror jeg
ikke vi er tjent med at alt ligger lagret hos klienten. Det boer likevel
vaere en eller annen form for cache som tar inn en del av verden, som gir
spilleren muligheten til aa flytte seg en del foer den trenger nye data.
Mener Anders hadde noen ideer og skisser paa dette en gang i tiden...

> Nettverket maa taale at koordinater sendes over, og dersom vi i tillegg
> klarer aa sende dem "smart" paa et eller annet vis slik at antallet bits
> pr. koordinat kan reduseres, blir det enda bedre.
x, y, z, vinkel og "animasjonstilstand". Mer tror jeg det strengt tatt
ikke er noedvendig aa sende over. Med vinkel mener jeg da retningen som
"figuren" ser i.

> Det som det er liten vits i aa fortelle klienten paa nytt, er hvordan en
> arm svinger et sverd eller hvordan en metallisk texture ser ut.  Dette er
> plasskrevende informasjon vi ikke har raad til aa sende over oftere enn
> strengt tatt noedvendig.
Jepp. Det som kan bli litt problem designmessig er hvordan "kode" inn
bevegelsene. Dersom vi hadde funnet en "smart" loesning, saa hadde det
gaatt ann og gi en form for kode for tilstander. Dette gjoer at man ikke
trenger aa sende over masse info om hvordan den enkelte bevegelse gjoeres.
Kort sagt, vi er ganske enige her.

> Jeg vet ikke helt hvordan den "fysiske verden" kan sikres, dvs. hvordan en
> kan begrense muligheten til aa tegne kart over denne, kanskje noen andre
> har noen ideer. I prinsippet kunnen en akkurat som for andre objekter gi
> koordinater til vegger etc. naar det trengs, men jeg tror dette kan
> medfoere unoevendig mye ekstraprosessering for serveren, det er tungt nok
> aa takle interaksjon mellom en haug objekter om den ikke ogsaa skal hjelpe
> til med aa "tegne opp verden" for klienten hele tiden. Det er nok
> vanskeligere aa beskytte denne typen data mot katalogisering ogsaa.

En ide' er som jeg nevnte ovenfor, at det ligger en del av verdenen lagret
hos klienten ( som blir sendt over av server i det oyeblikket klienten
melder seg inn i spillet... Alltid litt ekstra tid i initialisering....),
og resten av verden blir overfoert etterhvert som klienten beveger seg i
verden. Jeg vil nok anbefale at vi leter litt rundt paa nettet og andre
kilder for aa finne ut litt hva andre kan ha gjort paa dette omraadet.

Er ogsaa av den oppfatning av server kun sender over data om objektene i
verden ( vegger, traer, steiner etc. ), og saa blir det opp til klienten
og tegne dem opp.

______________________________________________________

 Werner Lindgård  <wernerl@cs.ucsb.edu>
 Computer Science, Santa Barbara, California 

 6689 El Collegio, Apt. #101
 Goleta
 CA 93117
 USA
 Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong. 
It's not gravity, it's just the world that sucks.