[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: your mail
On Tue, 24 Nov 1998, Werner Lindgard wrote:
> > Dersom du er interessert i trykkfordeling i dybden kan du trekke fram
> > mange festlige formler. Dersom alt du er ute etter er aa modellere
> > overflateheving for en eller annen sjoetilstand kan du klare deg med de
> > tidligere nevnte sinusboelgene. Det du trenger er de ulike komponentenes
> > retning, amplitude, periode og hastighet. Effekter som relaterer seg til
> > vanndyp, reflekser, brytning og liknende foreslaar jeg vi ser bort fra i
> > foerste omgang.
> Enig at vanndybde, reflekser etc. ikke boer tas med. Som jeg nevnte over
> saa er den beroemmelige boelgeligningen kun til bruk for aa beskrive
> tilstanden til overflaten. Som du sier saa trenger vi bare sinusboelgne,
> hastighet, retning, amplitude osv, men dette ligger i loesningen for den
> gitte ligningen. For aa modelere vannoverflaten trenger man en og annen
> maate aa si til maskinen at i posisjon x,y,z saa skal vannet vaere slik og
> saann.... Det er nettopp det denne boelgeligningen gjoer......
Å bruke bølgeligningen for å lage bølger er overkill. Jeg ser for meg
løsninger som animerte texturer (som i quake) eller bump-mapping (er
vanskligere, men kan gi ekte 3D-effekt, helt nye skjermkort har ofte
hardwarestøtte for bumpmapping).
Steinar