[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: World server



On Thu, 8 Apr 1999, Anders Reggestad wrote:

> 
> Vi kom frem til at worldsrv skulle stå for oppdateringen av klientene.
> Hvilke andre oppgaver skal denne serveren ha? Det ville være naturlig om
> funksjoner for å følge terreng skal ligge her. Kollisjons detektering vil
> også være naturlig å legge her siden denne serveren har en fullstendig
> representasjon av verdenene. Spørsmålet er da hvordan skal grensesnittet
> til denne tjenesten funke? Hvilke properties skal hvert enkelt objekt i
> denne serveren ha?
> 
> Grensesnittet: Siden denne tjenesten er tenkt implementert som en egen
> server kan grensesnittet ikke være synkront. Dvs vi kan ikke i pvvmudsrv
> kalle funksjoner som kollidererObjectet(A med b) og forvente å få tilbake
> et boolsk svar. Må vel heller basere oss på at vi setter et flagg ved de
> objekte som vi ønsker kollisjons informasjon fra og får meldinger når
> dette objekte har kollidert. Hvordan gjør vi det da med animasjoner. Når
> et objekt kolliderer skal vi stoppe animasjoner eller fortsette de. Dette
> kan jo være et flagg, men vi er vell avhengig av at objektene i pvvmudsrv
> får en tilbakemelding om posisjonene til objektet?

Siden baade pvvmudsrv og worldsrv har den samme oversikten over objekter
er det vel ikke noe i veien for at de kan dele den samme koden for
kollisjonsteteksjon ? (#include mener jeg) I saa fall kan worldsrv ta seg
av alt maset fra klientene om kollisjoner mens pvvmudsrv kan jobbe med
AIenes og mudlibens behov for kollisjonsdeteksjon.

En annen loesning er selvsagt aa la en server av worldsrv typen kjoere
AIer slik at denne kan ta seg av kollisjoner for de AIer den selv styrer.
Problemet da blir vel at vi maa sende utrolige mengder synkroniseringsdata
hele tiden. (10 000 AIer som alle flytter seg...)

> 
> Hvilken informasjon trenger AIer fra worldSrv. Hvordan skal de bevege seg.
> Skal worldsrv gjøre noe av jobben her.
> 
> Hvordan skal terreng følging gjøres osv.

Det jeg lurer paa i denne forbindelsen er hvor fri vi tenker oss en AI.
Dersom denne skal vaere en spesialversjon av en klient som vi snakket om
en gang tidligere saa blir det vanskelig. Det som ligger naermere akkurat
naa er vel aa benytte den scriptspraakdelen vi legger opp til i
hovedserveren. En kan selvsagt lage noe liknende paa en annen server som
har tilgang paa de samme funksjonene som det pvvmudsrv gir (tilgang til
hendelser, datastrukturer for hele verden..) men det blir vel knotete ?

Sigmund.