[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Server communication / Startup procedure



On Thu, 8 Apr 1999, Sigmund Motzfeldt \y wrote:

> On Thu, 8 Apr 1999, Anders Reggestad wrote:
> 
> > 
> > sendes det en besked om hvor gos er til worldsrv fra pvvmudsrv. På denne
> > måten vil pvvmudsrv ha ei liste over tilgjenglige goser og worldsrvere.
> 
> Jeg tror dette er noedvendig. Det jeg foreslaar er at pvvmudsrv ved start
> blar igjennom ei liste over mulige GOSer og forsoeker aa kontakte dem.
> Dersom en ny GOS startes etter dette saa kontakter den pvvmudsrv og blir
> lagt til i lista. (samme for worldsrv)

Skal teste ut dette med GOS ganske snart. Ser ikke helt konsekvensene av
at pvvmudsrv skal kontakte ting. Det kan føre til at hvis nye GOSer for
andre spill er startet på samme lokasjon så blir disse med. Uheldig men
dette kan sikkert fikkses med å legge inn flere ID felt i hello og/eller
login meldingene. Login sekvensen baserer seg i dag på at den serveren som
blir kontaktet først sender ut en hello melding, hvor client siden svarer
med login. Hvis pvvmudsrv skal kontakte en client server så burde vel
client serveren svare med en hello melding. For å få snudd kommunikasjons
rettningne slik at client serveren fortsatt sender login meldingen som kan
serveren da svare med en hello melding.

Idéen med hello meldingen er at når en server blir kontaktet så skal den
alltid fortelle hva den er og hvordan en kan snakke med den. Så kan
klienten avgjøre om den kan snakke på denne måten. 

> > Når en klient kobler seg opp så velger pvvmudsrv en tilgjenglig gos og en
> > worldsrv som den sender til clienten i ein ServerInfo melding. Noen som
> 
> Et alternativ er at lista av GOSer sendes til klienten. Da kan klienten
> selv kjoere en test av linken mot de ulike serverne og velge den som gir
> best respons. Dette gir ogsaa klienten mulighet til aa kontakte en
> alternativ GOS paa eget initiativ dersom den opprinnelige ikke lenger
> svarer.
Dette ser jeg på som en naturlig utvidelse. Den første løsningen gir
allerede mulighet til lastbalansering mellom serverene, dessuten hvis en
GOS eller worldsrv går ned så kan clienten kontakte serveren å få tildelt
en ny. Det at klienten kan sjekke responsen til flere GOSer vil være
ønsklig når systemet kommer i bruk og jeg tror den første løsningen legger
et bra grunnlag for at dette kan implementeres senere.

Anders
 ----------------------------------------------------------------------
|    ******   Anders Reggestad                                         |
|  *   *   *  Mobil tlf.   : 95044443                                  |
| *    *   *  E-Mail       : andersr@pvv.ntnu.no                       |
| *********   Post adresse : Haug Prestegård 3300 Hokksund             |
| *    *   *  Jobb adresse : FFI avdeling for Undervannsforsvar Horten |
| *    *    * Hjemmeside   : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr           |
 ----------------------------------------------------------------------