[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Server communication / Startup procedure



On Fri, 9 Apr 1999, Anders Reggestad wrote:

> On Thu, 8 Apr 1999, Sigmund Motzfeldt \y wrote:
> 
> > On Thu, 8 Apr 1999, Anders Reggestad wrote:
> > 
> > > 
> > > sendes det en besked om hvor gos er til worldsrv fra pvvmudsrv. På denne
> > > måten vil pvvmudsrv ha ei liste over tilgjenglige goser og worldsrvere.
> > 
> > Jeg tror dette er noedvendig. Det jeg foreslaar er at pvvmudsrv ved start
> > blar igjennom ei liste over mulige GOSer og forsoeker aa kontakte dem.
> > Dersom en ny GOS startes etter dette saa kontakter den pvvmudsrv og blir
> > lagt til i lista. (samme for worldsrv)
> 
> Skal teste ut dette med GOS ganske snart. Ser ikke helt konsekvensene av
> at pvvmudsrv skal kontakte ting. Det kan føre til at hvis nye GOSer for
> andre spill er startet på samme lokasjon så blir disse med. Uheldig men
> dette kan sikkert fikkses med å legge inn flere ID felt i hello og/eller
> login meldingene. Login sekvensen baserer seg i dag på at den serveren som
> blir kontaktet først sender ut en hello melding, hvor client siden svarer
> med login. Hvis pvvmudsrv skal kontakte en client server så burde vel
> client serveren svare med en hello melding. For å få snudd kommunikasjons
> rettningne slik at client serveren fortsatt sender login meldingen som kan
> serveren da svare med en hello melding.
> 
> Idéen med hello meldingen er at når en server blir kontaktet så skal den
> alltid fortelle hva den er og hvordan en kan snakke med den. Så kan
> klienten avgjøre om den kan snakke på denne måten. 

Dette virker fornuftig. Poenget for meg var bare at det burde vaere mulig
aa starte servere i tilfeldig rekkefoelge.

> 
> > > Når en klient kobler seg opp så velger pvvmudsrv en tilgjenglig gos og en
> > > worldsrv som den sender til clienten i ein ServerInfo melding. Noen som
> > 
> > Et alternativ er at lista av GOSer sendes til klienten. Da kan klienten
> > selv kjoere en test av linken mot de ulike serverne og velge den som gir
> > best respons. Dette gir ogsaa klienten mulighet til aa kontakte en
> > alternativ GOS paa eget initiativ dersom den opprinnelige ikke lenger
> > svarer.
> Dette ser jeg på som en naturlig utvidelse. Den første løsningen gir
> allerede mulighet til lastbalansering mellom serverene, dessuten hvis en
> GOS eller worldsrv går ned så kan clienten kontakte serveren å få tildelt
> en ny. Det at klienten kan sjekke responsen til flere GOSer vil være
> ønsklig når systemet kommer i bruk og jeg tror den første løsningen legger
> et bra grunnlag for at dette kan implementeres senere.

Tanken bak aa la klienten selv velge i ei liste var ikke bare
lastbalansering for serverens del. Det jeg ville oppnaa var at klienten
kunne teste linken til GOS ved hjelp av for eksempel ping. Dette kan ikke
pvvmudsrv gjoere selv da den ikke aner noe om hvilken link klienten har
til de ulike GOS.

Sigmund.