[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: your mail
On Tue, 24 Nov 1998, Werner Lindgard wrote:
> ** SNIP !
> ( Om vann )
> Svaert saa enig i at dette er noe vi boer ha i tankene. Dessuten saa har
> boelgebevegelse ( dvs. vann ) en egen "boelgeligning". Det er vel en
> foerste eller andreordens diff. ligning hvis jeg ikke husker helt feil....
> ( Og de som kjenner til matematikken bak dette vet jo at loesningen er en
> og annen sinus/cosinus funksjon. Det boer vaere mulig aa gjoere noen
> sleipe beregningstriks og en og annen prekalkulert "modell" av dette. Har
> ikke proevd ut noe saerlig, men jeg har en del ideer om hvordan det kan
> virke.)
> Men som med alt annet med grafikk, det tar tid aa beregne, og med "vann"
> vil det trenges en god del beregning......
> Et forslag er da at serveren sier ifra f.eks om hvor det er vann, og en
> enkelt verdi for "tilstand" av vannet ( rolig, litt vind og smaa boelger,
> eller stor storm etc. ). Det blir igjen opp til klienten aa visualisere og
> beregne utseendet av vannet. Maa si det hoeres vanvittig goy ut med et
> viewpoint fra en storm !!!! :)
>
Dersom du er interessert i trykkfordeling i dybden kan du trekke fram
mange festlige formler. Dersom alt du er ute etter er aa modellere
overflateheving for en eller annen sjoetilstand kan du klare deg med de
tidligere nevnte sinusboelgene. Det du trenger er de ulike komponentenes
retning, amplitude, periode og hastighet. Effekter som relaterer seg til
vanndyp, reflekser, brytning og liknende foreslaar jeg vi ser bort fra i
foerste omgang.
Jeg synes det er en morsom ide aa lage et slags generelt vaeskeflate
objekt som blir matet med data om tilstand og saa visualiseres av
klienten. Det blir vel et slags spesialtilfelle av en animasjon der
klienten maa ha litt innebygget forstaaelse av fysikk.
Sigmund.