[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: your mail




Hei igjen dere.

** SNIP !
( Om person/ karakteranimasjon. )
Enig her at vi boer ha muligheter for "dynamisk genererte" modeller, der
hver enkelt del jobber for seg. For de som ikke har drevet saa mye med
det, kan jeg jo si at det er mer eller mindre paa den maaten blant annet
OpenGL jobber paa. Man har en posisjon for "hovedkomponenten", og alt er
plassert i relativt forhold til denne, selvsagt med visse begrensninger.
Ulempen med dette er at det krever en del ekstra utregning i forhold til
en vanlig animasjon, men dersom man kun sender posisjoner, saa gaar det
ann aa la klienten selv beregne hvordan karakterene skal vises paa den
enkelte skjerm.

** SNIP !
( Om vann )
Svaert saa enig i at dette er noe vi boer ha i tankene. Dessuten saa har
boelgebevegelse ( dvs. vann ) en egen "boelgeligning". Det er vel en
foerste eller andreordens diff. ligning hvis jeg ikke husker helt feil....
( Og de som kjenner til matematikken bak dette vet jo at loesningen er en
og annen sinus/cosinus funksjon. Det boer vaere mulig aa gjoere noen
sleipe beregningstriks og en og annen prekalkulert "modell" av dette. Har
ikke proevd ut noe saerlig, men jeg har en del ideer om hvordan det kan
virke.)
Men som med alt annet med grafikk, det tar tid aa beregne, og med "vann"
vil det trenges en god del beregning......
Et forslag er da at serveren sier ifra f.eks om hvor det er vann, og en
enkelt verdi for "tilstand" av vannet ( rolig, litt vind og smaa boelger,
eller stor storm etc. ). Det blir igjen opp til klienten aa visualisere og
beregne utseendet av vannet. Maa si det hoeres vanvittig goy ut med et
viewpoint fra en storm !!!! :)

** Snip !
( Om stoerrelsen paa verden )
Naar det gjelder dette med verden, servere og masse folk, saa kan jeg
fortelle at jeg er med paa et lite prosjekt her borte som driver litt i
retning av nettopp dette. Hvordan styre/ administrere en server med MASSE
klienter. Vaar ide' her ( som vi driver aa tester ut ), er at naar en
server faar et visst antall klienter ( belastningen begynnner aa bli
veldig stor ) saa starter serveren ( eller en annen klient som har sagt
seg villig til aa "laane" bort litt ressurser til en server ) opp en
"hjelpe" server ( en slags mirror server... ) som tar seg av en del av
klientene. Dette medfoerer at "hovedserver" blir avlastet litt, og klarer
aa takle en stoerre klientmasse. 

( liten Ascii skisse..... )

       RootServer
           /\
          /  \
        "Alt for mange klienter"


       RootServer
           /\
          /  \
   "klienter" "Hjelpeserver"
                   \
                 "Flere klienter som egentlig skulle kontakte RootServer"

Hele poenget er at dette skal skje uten at klientene egentlig ser hva som
skjer med selve kommunikasjonen. Det minker en del kommunikasjon dersom en
server maa kommunisere med en annen server, enn f.eks 100 klienter. Som
sagt, saa er jeg ikke helt sikker paa om dette fungerer, men det er jo en
ide' aa tenke paa det.....

Vel, igjen bare noen tanker om hvordan ting kan gjoeres. Flere
synspunkter??

______________________________________________________

 Werner Lindgård  <wernerl@cs.ucsb.edu>
 Computer Science, Santa Barbara, California 

 6689 El Collegio, Apt. #101
 Goleta
 CA 93117
 USA
 Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong. 
It's not gravity, it's just the world that sucks.