[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Signaler...
> Dersom en skal ha objekter som virkelig snakker sammen saa vil det
> vel kreve fryktelig mye nettbruk dersom alle klienter skal vaere saa
> uavhengige som du skisserer ? I hvert fall dersom en skal gjoere systemet
> virkelig fleksibelt med tanke paa kodesnutter som samhandler ?
Uansett hvordan vi vrir og vrenger paa det saa vil det bli en del bruk av
nettet. Det er jo liksom litt av hensikten med et nettspill, er jo aa
bruk nettet. Spoers bare i hvilken grad..... Min mening er som sagt at
nettbruk boer vaere minimalt. Jeg skal si meg enig i at det kan bli litt
kaotisk dersom alt blir lagt til klienten. Men som sagt tidligere, saa
boer alt som har med selve visualiseringen ( 3D beregninger og slik ) boer
absolutt ligge hos klienten. Grunnen er som sagt at man da kun behoever aa
sende over hvordan ting skal visualiseres, og gjoer ingen beregninger.
Dette er nemelig noe som tar MYE CPU tid, og kan skape store problemer
dersom det skal utfoeres av en server.
> En god grunn er juks. Du kan lett spesialskrive en klient som alltid gir
> deg beskjed om at det kastes spells selv om din spiller rent tematisk ikke
> skal vaere i stand til aa oppdage det.
Joda, skal si meg enig her.
> Dette er vel kun gyldig dersom du har som utgangspunkt at klienten skal
> vaere herre over stats. Dersom den er det kan den fortelle serveren at
> spilleren har naer sagt hvilke stats som helst og forlange aa bli trodd.
> Dersom klienten ikke tar seg av kamp etc. har den kun bruk for aa vite
> stats for aa vise dem paa skjermen. All annen bruk av stats foregaar hos
> serveren. I saa fall har ikke klienten bruk for aa lagre stats heller. Det
> samme gjelder for naer sagt alle andre parametre. Dersom de kun finnes hos
> server blir det ingen dobbelt lagring. Det er kort og godt stikk motsatt
> utgangspunkt.
Ok. Som jeg tror jeg sa tidligere saa tror jeg vi har litt forskjellig
oppfattning av hvordan ting skal gjoeres. Det er derfor det er greit aa
faa diskutert en del ting, slik at vi vireklig faar kartlagt hvordan ting
skal/ boer gjoeres.
> Dersom alle var snille og greie ville jeg trolig vaert enig med deg i at
> den modellen var best. Det er en fristende tanke aa ha et enormt nett av
> bokser som alle jobber sammen. Det ville dog kreve masser av nettbruk om
> en skulle implementere kommunikasjon mellom objektene rundt forbi i de
> tusen klienter, saa en mister vel en del fleksibilitet den veien.
Joda, nettet kommer nok til aa belastes litt, og jeg sier ikke at ingen
kommunikasjon skal gaa om serveren, men det jeg proever aa faa fram er at
dersom alt for mye "ansvar" legges hos serveren, kan denne fort bli en
flaskehals som i seg selv gjoer hele systemet mye tregere. Det er ogsaa
derfor jeg er saapass tilhenger av at mest mulig skal legges til klientene
( uten at det gaar ut over integriteten til spillet ). Dette vil til
syvende og sist gjoere at litt flere klienter kan logge seg paa og bruke
vaart eminente system :)
> Sikkerhetsmessig er jeg rett og slett fryktelig redd for at et system der
> stats og kamp tas haand om av klienten vil foere til saa mye juks at
> spillet ikke lenger blir noe morsomt aa spille. Erfaringene fra Diablo var
> bare saa dystert entydige. Det blir omtrent som aa spille doom i
> udoedelighetsmodus. Selv om en er som Anders og gjerne vil spille fair
> saa hjelper det ikke naar alle rundt deg har editerte stats. Jeg er
> fryktelig interessert i eventuelle betraktninger rundt hvordan vi kan
> loese dette problemet uten aa sentralisere alle beregninger som ikke er
> rent knyttet til visualisering.
Som nevnt, beregninger som ligger til det rent visuelle BOER ligge hos
klienten. Skal si meg enig i at man av sikkerhets grunner boer legge
stats/kamp etc. type beregninger hos serveren.
Som sagt, greit med diskusjoner der man faar klarlagt en del ting ;)
______________________________________________________
Werner Lindgård <wernerl@cs.ucsb.edu>
Computer Science, Santa Barbara, California
6689 El Collegio, Apt. #101
Goleta
CA 93117
USA
Phone: (805) 562 8623
______________________________________________________
Newton was wrong.
It's not gravity, it's just the world that sucks.