[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Dette har jeg lyst til å få på plass -> Terrain engine
On Wed, 25 Apr 2001, Werner Lindgård wrote:
>
> >-Må støtte on demand loading av nye områder
> >-Kan støtte LOD loading av nye områder, dvs laster mer og mer detaljer jo
> > nærmere en kommer. Kan spare mye lasting da det sikker er bare en liten
> > del av verdenen typisk langs stier/veier en kommer til å bevege seg mest.
> >-Må ha mulighet til å spesifisere hull i grid, slik at en kan lage custom
> > geometri for enkelte detaljer. F.eks cave entrance, amfi, vollgraver etc.
> > Løsningen her er å tilpasse LOD algoritmen slik at den tar hensyn til
> > noder som er statiske.
> >-Vann ut over hav. Hvordan få strandlinjer til å funke med LOD algoritmen?
> >
> >Hva vi har i dag: 3x3 celler på 500x500m. Terrenget er her bestemt av ei
> >geometri fil. Hva jeg ser for meg i clienten er 3x3 celler på 512x512m
> >dette da de fleste LOD algoritmene baserer seg på et grid som går opp med
> >2^n. Dette passer også med eventuelle textures som også bør gå opp med
> >2^n.
> >
> >Noen innspill / Kommentarer??
>
> Jepp. Jeg har VELDIG lyst til å være med på denne biten, da jeg har jobbet
> med mye av "teorien" rundt dette. ( Mener å huske en viss diplom som hadde
> noe av dette ... ;) )
> Har stort sett vært gjennom det meste av papers på slike algoritmer, men
> tilpassingene har jeg kun gjort meg tanker om.
> Ellers så må griden gå opp i (2^n + 1)...
> Dette går også greit med teksturer som går opp i 2^n, men ved store
> høydevariasjoner i terrenget vil teksturene så litt merkelige ut. Mulig vi
> kan legge inn noe skinnig av terreng textur. Vil nok også anbefale at vi har
> "unike" tekstrurer for hele terrenget. Vil nok gå litt mer minne men man
> slipper repetisjon av terreng data. Har som sagt MYE tanker rundt akkurat
> dette selv.
Har laget en design side paa web sidene vaare (www.pvv.ntnu.no/pvvmud)
Desing->Terrain hvor jeg tenkte vi kunne samle litt tanker, info,
begrensninger og algoritmer som til slutt kan bli en dokumentasjon paa
hvordan vi har designet vaar terrain engine.
Saa enten post info her saa skal jeg legge det inn paa siden eller legg
det direkte in i cvs modulen pvvmud-web. (Har ikke i dag automatisk
oppdatering av det som ligger paa verden:/local/www/web-docs/pvvmud, saa
forloebig maa det gjoers en cvs update i den katalogen naar en er forneoyd
med innholdet paa cvs serveren)
-Anders
----------------------------------------------------------------------
| ****** Anders Reggestad |
| * * * Mobil tlf. : 95044443 |
| * * * E-Mail : andersr@pvv.ntnu.no |
| ********* Post adresse : Haug Prestegård 3300 Hokksund |
| * * * Jobb adresse : Kongsberg Defence & Aerospace AS |
| * * * Hjemmeside : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr |
----------------------------------------------------------------------